Monday, April 28, 2014

ערוץ 10: "מאוגדים": גם עובדי ההייטק והביטוח מכירים ביתרונות של העבודה המאורגנת בישראל (Hebrew)



2700
עובדים יש בנס, אחת מחברות ההייטק הגדולות בישראל. השבוע היא גם הפכה לחברה הראשונה בתחום שעובדיה התאגדו בהסתדרות. הדימוי הזוהר של הענף דווקא לא בא לידי ביטוי במפגשים בין העובדים המפוחדים. ברשות שדות התעופה, לה מספקת נס שירותים שונים, נערכו אף הפגישות בסתר ומתחת לאפה של ההנהלה.


אירוני לשמוע עובדי הייטק, שעד כה התגאו בתנאי עבודתם וראו עצמם כאינדיבידואליסטים, מדברים על צדק חברתי ועל סולידריות בין שכירים.


There is more below.
Ниже есть продолжение.

עם הצטרפותם לציבור העובדים המאוגדים במשק מובן שגם המגזר הפרטי, העסקי והתחרותי מאד איבד את סבלנותו לנוכח הפערים המתרחבים בין שכר העובדים והמנהלים. כמו כן, נראה שגם באותו מגזר יוקרתי נמאס לעובדים לשאת על כתפיהם את נטל הקיצוצים, שכמו בהחלטת הנהלות רבות, חל משום מה דווקא על הדרגים הנמוכים והמסורים.

שתי משכורות בונוס לכל עובד

התופעה לא חלה רק על חברות במשבר. גם במגדל, חברת ביטוח שהרוויחה יותר מ-700 מיליון שקל בשנה שעברה, החלו העובדים פתאום לדבר אחרת. במשך חצי שנה ניסה בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו, למנוע את מהלך ההתאגדות. העובדים בתגובה הגזימו לעשות ובסרטון שהעלו לרשת יוטיוב הם אף ליהקו אותו לדמות של היטלר בסרט "הנפילה". תוך 48 שעות היו יותר ממחציתם חתומים על הצטרפות להתאגדות, ובסוף ינואר נאלץ לבסוף אליהו להכיר בהם. שבועיים אחרי שמגדל הפכה אדומה, התווספו שתי משכורות בונוס לכל עובד.


2013
הייתה שנת המפנה של העבודה המאורגנת: כמעט
40,000
עובדים התאגדו. בהם, גם עובדי
חברות הביטוח הפניקס,
AIG
, כלל, שירביט- ועכשיו גם מגדל. אפילו
2014,
שבינתיים חלפו מתוכה רק ארבעה חודשים, שברה שיאים של התאגדות. יותר מ-60 וועדים
חדשים הוקמו בה.


את כל המדורה הזאת מלבה ההסתדרות, שעד לא מזמן נחשבה לארגון עובדים ששולט במדינה. ראוי לציין שטרם הפריחה של השנה וחצי האחרונות, העבודה המאורגנת דווקא נחלשה, ויש שיאמרו כמעט ונעלמה. הסכם קיבוצי הפך מילה נרדפת לבינוניות וניוון. כעת, יותר ויותר סקטורים במגזר העיסקי הולכים ונכבשים ע"י וועדים, ויש מי שממהר להזהיר שזה מסוכן.

"אם ועד העובדים לא יבין את הסביבה שבה הוא פועל, הוא ימיט אסון על העובדים ועל החברה", מזהיר יוסי קוצ'יק, לשעבר הממונה על השכר באוצר.

http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1049055

No comments:

Post a Comment