Tuesday, January 31, 2017

Прививки от гриппа в этом году оказались малоэффективными

התחסנתם נגד שפעת ובכל זאת חליתם? אתם לא כאלה מיוחדים. תחזית שגויה של ארגון הבריאות העולמי גרמה לכך שהחיסון לא כלל השנה חלק מהזנים שגרמו להכי הרבה תחלואה. התוצאה: הוא השפיע רק במחצית מהמקרים. רופא זיהומים בכיר: "לא היה הבדל בין להזריק את החיסון ולהזריק מים. דיווחנו על הבעיה כבר בתחילת החורף". משרד הבריאות: "התחלואה והתמותה משפעת ירדו. מוקדם לקבוע שהחיסון לא עבד"

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4915405,00.html

Причина тому – ошибка в расчетах Всемирной организации здравоохранения, которая неправильно оценила риски, связанные с разными штаммами гриппа.

Ниже есть продолжение.

В этом году прививки от гриппа оказались малоэффективными. По крайней мере многие люди в мире жалуются на то, что, несмотря на вакцинацию, все же умудрились заболеть. Причина тому – ошибка в расчетах Всемирной организации здравоохранения, которая неправильно оценила риски, связанные с разными штаммами гриппа.


В результате – вакцина сработала только в половине случаев.

С другой стороны, министерство здравоохранения Израиля утверждает, что показатели заболеваемости и тяжелых осложнений у тех, кто сделал прививку, остаются на низком уровне, так что слишком рано однозначно утверждать, что она оказалась неэффективной.

Министерство здравоохранения ежегодно заказывает вакцины на основании оценки наиболее опасных штаммов, которая делается в середине года.

В течение последнего зимнего сезона заполненность израильских больниц была выше обычной по сравнению с прежними годами. Приемные покои были забиты в среднем на 180%, а больничные отделения на 120%.

По оценке в медицинских кругах, три четверти пациентов, поступивших с симптомами гриппа, были привиты.
http://www.vesty.co.il/articles/0,7340,L-4915453,00.html

ההשפעה של החיסון נמוכה

בישראל נהוג לתת חיסון מומת נגד שלושה זנים לכלל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים. השנה ניתנו הזנים H1N1, H3N2 ו־b/brisbane/60/2008, אולם לטענת רופאים מומחים בתחום הזיהומים רוב מקרי השפעת השנה נבעו מזנים אחרים, ולכן ההשפעה של החיסון הייתה נמוכה. אחד מהם אף השתמש במילים בוטות: "לא היה ממש הבדל בין להזריק את תרכיב החיסון לבין להזריק מים. האפקט היה אותו אפקט. אנחנו זיהינו את זה בתחילת החורף ודיווחנו על כך למשרד הבריאות".

את יעילות החיסון לשפעת בודקים באופן סטטיסטי לאחר בדיקות מעבדה. הוא נחשב יעיל ברמה גבוהה מאוד כאשר הזנים שקיימים בו "מכסים" בין 70 ל־100 אחוז ממקרי התחלואה. אולם השנה, להבדיל מבשנה שעברה ומלפני שנתיים, היעילות הייתה נמוכה יותר — בין 40 ל־60 אחוז.

גורמים במשרד הבריאות מודים שהזנים שהתגלו השנה בבדיקות המעבדה אכן שונים מהזנים שהציבור חוסן אליהם, אך מציינים שזה לא המדד היחיד לקבוע האם החיסון היה אפקטיבי או לא. "אנחנו בודקים גם את היקף התחלואה וחומרתה, ואת כל הדברים האלו אנחנו יכולים לעשות רק בסוף החורף. כרגע, כמשרד הבריאות, אין לנו יכולת לקבוע באופן חד־משמעי שהחיסון לא היה אפקטיבי. את זה נוכל לדעת בעוד חודשיים או שלושה", אומר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

על פי הנתונים של משרד הבריאות, התחלואה השנה נמוכה באופן משמעותי מבשנה שעברה. בעוד שאשתקד נפטרו כ־60 בני אדם משפעת, השנה נפטרו רק כ־20. זאת אף שמספר המתחסנים היה זהה: כ־1.6 מיליון, בערך חמישית מהאוכלוסייה. גם בחו"ל, אגב, עונת השפעת עברה בקלות יחסית לשנים קודמות.

אבל את חלק מהרופאים הנתון הזה לא משכנע. "ייתכן שהשנה הזנים היו פחות אלימים ולכן ראינו פחות תחלואה או פחות תמותה", הם אומרים. "אפשר לומר שהיה לנו הרבה מזל. בחורף אחר זה יכול היה להסתיים בצורה גרועה מאוד".

ד"ר קרן לנדסמן וד"ר גיל צ'פניק מעמותת מדעת, מסרו: "שפעת היא אינה הצטננות, בכל שנה נגיף השפעת מביא לתחלואה ותמותה משמעותיים. כידוע נגיפי השפעת משתנים בכל עונה, והחיסון העונתי, למרות מגבלותיו, הוא הדרך היעילה ביותר למנוע את המחלה ולהפחית את סיכוניה. גם בשנה בה לחיסון יעילות חלקית, הוא עדיין מפחית בעשרות אחוזים את התחלואה וסיבוכיה. יש לציין כי זן השפעת הנפוץ השנה הנו מזן A/H3 אשר כן נכלל בחיסון. אולם ככל הנראה עקב שינוי בלתי צפוי במהלך עונת השפעת הנגיף עבר שינוי חלקי, ועל כן היעילות פחתה. עם זאת, היעילות אינה מבוטלת, וטוב עשה מי שהתחסן גם השנה".


ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "על פי כל המדדים, עונת השפעת השנה הייתה מתונה יחסית. הדבר בא לידי ביטוי בהיקף תחלואה נמוך יחסית ובמיעוט יחסי של מקרי תמותה לעומת שנים אחרות. המדד של בדיקת המעבדה הוא רק אחד מהמדדים להערכת יעילות החיסון, ועל פי כל המדדים האחרים נראה כי החיסון עומד בציפיות. ככלל, החיסון נקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי על בסיס הערכה של זן השפעת שיהיה צפוי בעונת החורף. החיסון שניתן בישראל זהה לחיסון הניתן בכל מדינות חצי הכדור הצפוני".

http://www.vesty.co.il/articles/0,7340,L-4915453,00.html

Вакцинация считается эффективной, если виды вируса, которые в него включены покрывают более 70 процентов случаев заражения вирусом. В этом году этот процент варьируется между 40 и 60 процентами.

No comments:

Post a Comment