Thursday, October 31, 2019

ייסבוק מחקה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי NSO (Hebrew)

אחר שהאשימה את החברה הישראלית ביצרית פרצת אבטחה חמורה בוואטסאפ שבבעלותה, פייסבוק נוקטת בצעד חסר תקדים ומוחקת את כל חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם הפרטיים של עובדי NSO...

עתה, לאחר שהאשימה אותה בפומבי בכך שפיתחה פרצת אבטחה בוואטסאפ, ששימשה לצורך גניבת מידע מעיתונאים ופעילי זכויות אדם, ולאחר שתבעה אותה בבית משפט בקליפורניה, החלה ענקית הטכנולוגיה גם לטרגט את עובדי NSO בצורה אישית...

...חשבונות פייסבוק ואינסטגרם של עובדי החברה הישראליים ברובם – אינם זמינים כעת.

צעד תקדימי שכזה מהווה עליית מדרגה, משום שלא מדובר בצעד ענישה שמכוון רק כנגד הארגון או החברה או אפילו בצעד ענישה כנגד העובדים שלקחו חלק בתהליך הפיתוח וההפצה של כלי התקיפה, אלא צעד קולקטיבי כנגד כל עובדי החברה באשר הם. ככל הנראה, נועד הצעד חסר התקדים הזה לאותת לשאר חברות הסייבר ההתקפי, שגם הן וגם עובדיהן לא יהיו חסינים מצעדי עונשין שונים – החל מהפן המשפטי ועד פגיעה אישית בייצוג שלהם ברשת.

https://www.geektime.co.il/facebook-deletes-nso-facebook-instagram-accounts/

יש המשך למטה.
Ниже есть продолжение.

מתוך Facebook


אני חושבת שהקו שנחצה בין פרטי לציבורי הוא של פייסבוק. רוצים לחסום את החברה? תחסמו את העמוד המקצועי שלה, למה את העובדים? אני בטוחה שרובם גם חחברים בקהילות הקשורות לשכונה או לגן או לתחביבים. ממתי הרדיפה הפכה לאישית? מאוד בעייתי


לפני כמה שבועות התגלו ההקלטות של צוקרברג בהן התייחס לכך שפייסבוק "תלחם" בחזרה אם ממשל עתידי ירצה לפרק אותה. אני זוכר שחשבתי אז על תרחיש שבו פייסבוק תהייה עם הגב אל הקיר ותחליט לצאת בלוחמת גרליה: לחסום את כל הסנטורים של המפלגה הדומקרטים בפייסבוק, אינסטגרם ובווטצאפ.

דמיינתי לי איזה תרחיש קיצוני שפייסבוק עושה "בעל הבית השתגע" ומתחילה לפגוע במקום הכואב של פוליטיקאים. הרי מה כוחו של סנטור היום ללא הדרך להגיע לקהל שלו דרך הערוצים השונים של פייסבוק. ואם נוסיף את הווטצאפ הרי שאין להם דרך לתקשר או לקבל מידע. קטסטרופה.

המחשבה חלפה מאוד מהר והמשכתי הלאה. הרי לא ייתכן שפייסבוק תשמש בכוח שלה עד כדי כך. היא לא תחצה גבול שבו היא תמנע שימוש ממי שמתנגד לה או יוצא כנגדה בצורה רוחבית. היו מקרים נקודתיים בעבר אבל לעולם, עד כמה שידוע לי, לא בצורה גורפת.

היום זה השתנה.

פייסבוק החליטה לסגור חשבונות באופן אישי עם מפתחים ועובדים של חברת NSO שמואשמת לכאורה בפיתוח נוזקה לווטצאפ. מלבד התביעה שהוגשה כבר, פייסבוק בחרה גם להשבית את הפרופילים האישיים של עובדי החברה.

נכון, ככל הנראה החבר'ה של NSO לא צדיקים במלואם וכנראה שיש סיבות לכך. עם זאת מה שיותר חשוב מכך הוא שקו מסוים היום נחצה. פייסבוק ירדה לפן אישי כנגד מי שאיים עליה. פייסבוק חשפה שיניים והראתה שלא כדאי להתעסק איתה כי היא יודעת גם להגיע עד לסף הבית הוירטואלי שלנו. וגם איפה עובר הקו? האם גם המאבטח שעבד בחברה ייחסם או רק מי שפעל ישרות על הנוזקה? ואיך אפשר לדעת מי עסק בנושא או לא..

בעוד שאפשר לגרום לזה להיות דיון רחב ופילוסופי, מה שמעניין זה דווקא מה שזה אומר ברמת הפרט הבודד. התושב הקטן של העולם הגדול הזה. האם מעכשיו כל מי שייקח חלק עקיף בפעילות כנגד פייסבוק ניתן יהיה לגרש מאותו מהעולם הוירטואלי? האם יש גבול מסוים שאסור לחצות אותו? האם עלי להבין טוב טוב למי אני חובר שמא הוא על הכוונת של פייסבוק? איך אני מכין את עצמי בכלל לדבר כזה?

חלק משמעותי מהעשייה שלי היום היא בפייסבוק. הפרופיל הפרטי שלי והקבוצה שייסדתי הפכו לנכסים חשובים מאוד עבורי ולכאלה שלא אוכל לדמיין אם יילקחו ממני. האם הפוסט הזה מסכן אותי? אני לא מדבר על חסימה כמובן אלא על דברים רכים יותר. האם ייפרץ לי החשבון יהיה מי שיקשיב לי או שמדובר על קרב אבוד? אם הקבוצה שלי לפתע תיחסם, יהיה מי שיוכל לסייע לי במהירות או שאני כבר מסומן?

ונקודה אחת אחרונה ברשותכם: האם אנחנו בפתחו של כדור שלג שיכול להתפוצץ לפייסבוק בפנים? האם ניתן לחסום שירותים חשובים מעובדי פייסבוק? אני מניח שיש כאלה שרואים בעין לא יפה את הפעילויות השונות של פייסבוק וכל הפרשיות האחרונות ויכולים להחליט שבצעד דומה הם מונעים את השירותים שלהם מעובדי החברה. יש בקרב חברי לא מעט עובדים של החברה והם אנשים מדהימים, לא הייתי רוצה שהתנהגות כזו תופנה אליהם גם.

כשהמוצר בחינם, אנחנו בעצם המוצר עצמו. ומסתבר שגם את זה אפשר לקחת.

https://www.facebook.com/uri.eliabayev/posts/10211859864570311

No comments:

Post a Comment