Thursday, January 08, 2009

Ликбез игры на бирже (иврит)

Текст на иврите, но смешно. :-)

מכירה בשורט - תיאור המצב שבו אדם עומד באמצע הלילה מול המחשב שבביתו כשהוא לבוש בתחתונים בלבד, ומנסה להתחבר און-ליין למוקד ההשקעות של הבנק כדי למכור את מה שנשאר לו ממניית אחד הטייקונים; זאת מתוך מחשבה שמחר בבוקר יאיר פתאום מחדש מזלו של אותו טייקון, והמניה "תזנק" (עיינו ערך); כל זה נעשה בלי מידע פנימי, ובעצם בלי מידע בכלל, חוץ מתחושת בטן - זו שמלכתחילה השאירה את ידידנו בלי מכנסיים.

אזהרת רווח - לשון נקייה ל"הצילו!! אנחנו הולכים להפסיד הכל!" בלשון סגי-נהור, המכוונת לאוזני ההדיוטות. זה נשמע לכאורה כמשהו טוב דווקא - מעין התרעה מפני ערימה ענקית של שטרות העומדת לצנוח על ראשנו מהקומה העשירית ("זהירות! הולכים להרוויח!"); אך יודעי דבר מבינים שמדובר בעצם באזהרה (מאוחרת מדי) מפני מכבש של הפסדים שכבר התחיל רומס את כפות רגלינו.

(המניה) ירדה/נחתכה/נשחקה/צללה/ נמחקה/התרסקה/קרסה/נפלה/ צנחה/רשמה הפסד/איבדה מערכה/נערפה - המילונים למלים נרדפות עובדים שעות נוספות במשבר הכלכלי הנוכחי. ולאחר שהתקשורת ניסתה לגוון ככל יכולתה את כל הפעלים המתארים את נפילת הבורסות במושגים המזכירים סרטים על קרבות אוויר במלחמת העולם השנייה - נשארנו בסופו של דבר בתחושת מיצוי ומבוכה; מה עוד שהמשבר צבר תאוצה: אם ירידה של שלושה אחוזים תוארה כ"התרסקות" - איך נגדיר צניחה של 15 אחוזים באותה מניה למחרת היום? ואיך לא תלאה הלשון ותקצר היד בבואנו להגדיר התאיידות הולכת ונמשכת עד 80 אחוז? היש לכך בכלל הגדרה מילונית? האם לא שחקנו והקהינו בכאוס המילולי את המציאות עצמה?

הגיע אפוא הזמן להשליט קצת סדר בפאניקה, ולייסד מעין "סולם ריכטר יורד" לתיאור מפולת מניות, אולי לפי הסקאלה המוצעת להלן:

בין 0.1 לאחוז אחד - המניה "ירדה"

בין 2 ל-5 אחוזים - המניה "איבדה מערכה"

6-10 אחוזים - "נפלה"

11-20 אחוז - "קרסה"

21-35 - "צנחה"

36-50 - "נחתכה"

51-70 - "התרסקה"

70-100 - "נמחקה"

אלא שבמצב העניינים הנוכחי - אפילו קריסה/ צניחה/ מחיקה של 100 אחוז אינה בהכרח סוף הדרך. מן הסתם עוד נגיע לדרגת קריסה גבוהה (או נמוכה) עוד יותר: "פוסט-התאיידות"; המצב שבו לא רק שהפסדת במניותיהם של ה"ה לבייב ותשובה ודומיהם - אלא ששני הטייקונים הללו, בכבודם ובעצמם, יגיעו לביתך וישתינו לך על השטיח שבסלון (כמו בסרט "ביג ליבובסקי") - בטרם יחרימו אותו לכיסוי חובותיהם.

אמור מעתה:

101-170 אחוזי צניחה - "המניה משמיעה קולות של שטיח"; או: השטיח ללבייב".

(המניה) זינקה/טיפסה/נסקה/ניתרה/ קפצה/המריאה/ריחפה - ראו הערך הקודם, אבל הפוך. נדבר על זה כשזה יהיה רלוונטי.

צמיחה שלילית - מצב הדומה לזה השורר על פדחתם של ברננקי, נגיד הבנק האמריקאי, ושל לא מעט מ"נערי האוצר".

אופציית פוט - א. הרצון שמתעורר במשקיע הקטן (או הגדול) לתפוס את כף רגלו-שלו ולהכניסה לפיו לנשיכה, כדי להחניק את הזעקה והבכי הגואים בו למשמע הדיווחים מהבורסה. ב. כינוי חיבה למניה ששוויה ליליפוטי.

חבית ברנט - כינוי לאיש עשיר ועב-בשרים, ששרף את כל רווחיו בהימור על מחירי הנפט או בבתי קזינו במקאו.

בית השקעות - בית קטן עם רעפים ממרציפן, דלת משוקולד וקירות מסוכריות - לא בלתי דומה לביתה של המכשפה מ"הנזל וגרטל". מראהו החיצוני מפתה מאוד להיכנס - הקושי הוא לצאת באותו מצב צבירה.

מדדי תל בונד - אנשים המושקעים בקופות גמל, המדדים בדרך לתל מונד כשהם מצוננים וחוטמם סתום.

קרן גידור - מי בשוק ההון לא נתקל אי פעם בעיני הטורקיז היפות של האשה העצמאית והחזקה הזאת, שחזתה את ירידת ערך הקרקע בסטריפ של לאס וגאס, את ירידת מחיר הנפט ועלייתו ואת ירידת התשומות לתוצרת חקלאית בדרום-מזרח אסיה? אין ספק, שאילו נשמעה אז לאינטואיציה שלה - במקום להשקיע בפרזולים של ארון המטבח - היתה כיום קרן גידור אחת הנשים העשירות ביותר בעולם ברשימה של "פורבס".

קרן (39) היא אם חד-הורית שהתחילה את דרכה כאסיסטנטית במשרד פיגי-חדק-ניג'ס, והפכה עד מהרה לדמות החזקה ביותר בשוק משחטות-הרכב והגבייה בסינגפור ובבת-ים - תחומים שנחשבו בשעתם לגבריים ברובם. את ההכנסות שצברה השקיעה בסטארט-אפים של גידול צמחי מרפא, רכיבה תרפויטית ועיסוי-רקמות עמוק, וכיום היא מהבולטות בנשות העסקים בישראל. את השראתה שואבת קרן גידור מכתבי הרמב"ם ומדמותו של אביה, הלא הוא נוגרה ("המועך") גידור - האיש שהגדיר מחדש את המושג "תזרים מזומנים" ואת הפיזיונומיה של חמישה ממתחריו העסקיים.

תעודות סל - תעודת אחריות על סל מפלסטיק, שעמו הולך האזרח לאסוף שאריות ירקות ופירות שנותרו בין דוכני שוק הכרמל ביום שישי.

מגלה אופטימיות - עוד הוכחה לנכונותה של תורת היחסות של איינשטיין: גם האופטימיות היא עניין פרטי ויחסי כשמדובר בכלכלה, ובעיקר במשברים כלכליים. למשל: כאשר סוחרי נדל"ן, מתווכים וקבלנים "מגלים אופטימיות" - פירוש הדבר שמחירי הדיור עומדים לעלות עד כדי כך, ששוב לא תוכל להשיגם. לעומת זאת, כאשר סוחרי האלקטרוניקה "מגלים פסימיות" - דע כי המקרר התלת-פאזי המוזל בדרך אליך.

רק הטייקונים הגדולים - באיזה אורח פלא - מצליחים להדביק את הציבור הרחב באופטימיות ובפסימיות שלהם ביחס ישיר: איכשהו הם גורמים לנו להריע כאשר הם מתעשרים, ולהחזיק להם אצבעות בחרדה כאשר הם מתרוששים (למותר לציין שרגשות אלה הם חד-צדדיים לחלוטין).

שלד בורסאי - זה מה שנשאר ממי שנהג לפי עצותיהם של האנליסטים ולא לפי תחושת-הבטן שלו (או להפך).



Прислано Морди

No comments:

Post a Comment