Tuesday, January 19, 2010

המרד במחנה עבודה בלוצק (Hebrew)

Краткий перевод на русский есть здесь Луцкое восстание декабря 1942 года: "Массада" Западной Украины



:הקדמה קטנה מתוך ויקיפדיה


ווהלין
באוקראינית: Волинь
בפולנית: Wołyń
ברוסית: Волынь
ביידיש: וואָהלין
הוא אזור במערב אוקראינה, בין נהרות הפריפיאט והבוג המערבי מצפון לגליציה ולפודוליה. מתחילת המאה ה-19 הייתה ברובה בשליטת האימפריה הרוסית, בין שתי מלחמות העולם (21 שנים) היה רוב האזור שייך לפולין אך מרבית אוכלוסייתו היא אוקראינית.

האזור הנו אחד ממקומות ההתיישבות הקדומים ביותר של הסלאבים באירופה.

ווהלין ההיסטורית כוללת את המחוזות ווהלין, רובנו, ז'יטומיר וטרנופול שבאוקראינה החל מ1939. אך גם אזורים קטנים מפולין של היום כמו חלם.
...
לוצק
באוקראינית: Луцьк
ברוסית: Луцк
היא עיר באוקראינה, במרכז חבל ווהלין, ממערב לעיר הבירה קייב. אוכלוסיית העיר:220,000 איש(2005). מהמאה ה-14 התקיימה בעיר קהילה יהודית חשובה חברה מרכזית בועד ארבע ארצות.


לוצק, אחת מהערים הראשונות באוקראינה, נוסדה ב-1085. העיר שימשה כבירת נסיכות גליציה-ווהלין עד להקמתו של לודמיר...



http://he.wikipedia.org/wiki/ווהלין
http://he.wikipedia.org/wiki/לוצק
http://en.wikipedia.org/wiki/Volhynia



ציטוט מתוך ספר:
שמואל ספקטור

שואת יהודל ווהלין

פרק ה,
6
עמ' 175


אורתוגרפיה נשמרה.




לאחר חיסול יהודי לוצק, בסוף אוגוסט 1942, נותרו כ-500 בעלי-מקצוע במחנה עבודה ששכן בבנייני הגימנסיה היהודית לשעבר ברחוב בולסלב חרוברי. ב-11 בדצמבר סיפרה אשה נוצריה לאדם סאביצקי (זיגלבוים) שהיה זקן החמנה, ששמעה מפני בנו של ראש-העיר האוקראיני, שמחנה העבודה עומד לפני חיסול. סאביצקי העביר את הידיעה לרבים מתושבי המחנה, אז החלו הכנות קדחתניות להתגוננות ומרי. המארגנים היו נגרים, ומרכזר ההתארגנות היה בנגריה. העדויות מזכירות כאחראים את גוז, שולמן ופחח בשם משה. זה האחרון צוטט כאומר בפני הנאספים:
"תמות נפשי עם פלישטים. לא נלך כצאן לטבח. יהודים טלו גרזנים, סכינים וכל מה שתשיג ידכם, ונמות בכבוד".
ברשות המתקוממים היו אקדח אחד, סכינים, גרזנים וחומצה. במסגרת ההכנות פורקו קירות והוכנו מוטות ברזל ולבנים. לפי עדות אחת (של סאביצקי) היו ברשות המתקוממים כמה רובים קצוצי קנה. הוקמו מתרסים והפתחים נחסמו.
בבוקר יום השבת, 12 בדצמבר 1942, ניסו הגרמנים להתקרב לבניין. הנגר ברונשטיין, בעל האקדח, פתח ביריות וכמה גרמנים נפגעו. מפקד הכוח הגרמני נכווה בפניו בחומצה שנשפכה עליו. הגרמנים נסוגו ופתחו ביריות מאחורי מכוניותיהם ומתוך משוריין או - לפי עדות אחרת - משוריינים אחרים. לפי עדות אחת ניסו הגרמנים להתקרב שנית, נערך קרב פנים אל פנים והם נהדפו שוב. הקרב בין הכוחות הלא-שווים נמשך עד שעות הצהריים - ולפי עדות אחרת עד השעה 4-5 לפנות בוקר. במהלך הקרב העלו הגרמנים את הנגריה באש. רבים ניסו לברוח או להתחבא. הם נורו או נרצחו במקום בידי השוטרים האוקראינים. חלק נתפסו והובלו לבורות ושם נרצחו.. 53
המרד בלוצק היה שונה מאלה שבטוצ'ין ובמיזוץ'. במחנה העבודה בלוצק היו כמעט רק אנשים צעירים. הסיכויים לברוח בזמן המרד היו קטנים מאוד. משום כך היה הנימוק העיקרי להתקוממות השמיעו המארגנים, לתת טעם למוות. בכך דומה מרד זה למרד גיטו וארשה.






53 המקורות לידיועות על המרד הם: ס' לוצק, עמ' 41, 517-520. ושם גם סיפורו של ש' שולמאן, שאחיה הגדול היה מראשי המארגנים, והוא עצמו היה עד-ראייה למרד. כן ראה עדות אדם סאביצקי (אברהם זיגלבוים), שהיה זקן המחנה ועד-ראייה, איו"ש 03/2224; עדות מאיר רויטמן, איו"ש M-1/E-252. וכן בדו"ח של מחלקת המידע והעיתונות - מדור המזרח, של הממשלה [הפולנית] במחתרת, CA KC PZPR 202/III, T. 132, K401. (הארכיון המרכזי של הוועד המרכזי של הפלגה הקומונסטית הפולנית).


No comments:

Post a Comment