Wednesday, November 02, 2011

בועת הנדל"ן: ממה חושש כל כך המפקח על הבנקים? (Hebrew)


מתוך הבלוג כלכלה אמתיתית.



...
המשבר הבא בין אם יתפתח באירופה ובין אם בארה"ב יגרור בארץ אבטלה גדולה מעצם היותנו מדינה שתלויה בייצוא לאיזורים האילו. המצב עלול לגרום לפיטוריהם של מאות ואולי אלפי משפחות שיאבדו על הדרך גם את היכולת שלהם להחזיר את המשכנתאות שלקחו. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכבר היום יכולת ההחזר של משפחות המשכנתא של 2008-2011 עם המשכורת הקיימת גבולית. וכאן בודאי אתם מתפלאים הרי אומרים לנו כל הזמן שבניגוד לארה"ב אצלינו הבנקים בדקו טוב טוב למי נתנו משכנתאות, אלא שהמפקח על הבנקים דודו זקן סותר הנחה זו בראיון שנתן לגלובס בספטמבר השנה:


יש המשך למטה.
Ниже есть продолжение.






"חלק מהבנקים הצהירו שהם רואים במשכנתאות מוצר עוגן ושידרו שהם מוכנים להעניק משכנתאות גם במחירי הפסד. ראינו תופעה של משכנתאות שניתנו ביחס
LTV (רש"ת: Loan To Value)
גבוה, וניתנו משכנתאות לאנשים שכושר ההחזר שלהם נמוך – כלומר היחס בין ההחזר החודשי להכנסה החודשית הפנויה גבוה."


תוסיפו לכך את דברי הנגיד פישר במאי השנה שמספיק שחצי אחוז מלוקחי המשכנתאות לא יוכלו להחזיר את המשכנתא אז נכנס למשבר כמו באירלנד והרי לכם מתכון לאסון כלכלי. אבל אל דאגה הבנקים שהרוויחו מהמשכנתאות שלקחתם יהנו גם מכספי החילוץ שלכם במידה ויהיו בסכנה. הם הרי כפי שאמרנו "גדולים מכדי ליפול".
כספי חילוץ הבנקים ימומנו בין השאר גם על ידי חוב שהממשלה תיקח על עצמה אבל במקביל גם תגדל האבטלה שתוריד עוד מהתוצר ואז אנחנו מקבלים יחס תוצר- חוב הולך וגדל. כמו שראינו גדילה כזו מגדילה גם את הריבית שהמדינה צריכה לשלם על החוב שלה,מה שיכביד עוד על משפחות במימון המשכנתא ולבסוף הכל יסתיים בחילוץ של עוד בנק. כך במין סחרור בילתי נשלט עלול כל הפלא הכלכלי שנקרא מדינת ישראל, להפוך בין רגע לסיוט של כולנו.
בנקודה כזו במשבר, בנקים מפסיקים כמעט את האשראי שהם נותנים ומכאן שוק הנדל"ן נכנס למסלול המהיר של התרסקות. הסיבה לכך היא שמצד אחד נראה לוקחי משכנתאות שאינם עומדים בתשלום המשכנתא ומנסים להפטר כמה שיותר מהר מהדירה ומצד שני שוק של קונים שמנוטרל כי אינו יכול לקחת משכנתא בתנאים סבירים.

לא נגעתי בכלל בעובדה שבנקודה מסוימת היחס חוב -תוצר עלול להגיע לרמות כאלו שאף מדינה אחרת לא תסכים להלוות לנו ואז יהיה תהליך שעוברות מדינות היום כמו יוון,איטליה,ספרד ,פורטוגל ,אירלנד וכמובן גם ארה"ב בו הבנק המרכזי (הבנק האירופי והפד בהתאמה) רוכש את האג"ח של של אותן מדינות שהוא מייצג ובכך מגביר דרמטית את הלחצים האינפלציונים. במקרה שלנו מאחר שהשקל הוא מטבע הנסחר בשוק יחסית קטן אזי מהלך כזה אצלינו עלול לגרום לאינפלציה תוך זמן קצר ,דבר שיוביל אותנו גם לסביבת ריבית עולה והשפעת הריבית על בועת הנדל"ן ידועה .


http://kalkala-amitit.blogspot.com/2011/10/blog-post_26.html


No comments:

Post a Comment