Tuesday, May 26, 2020

מגפה גלובלית: זעם וחוסר אונים במוקדי התפרצות הקורונה החדשים בעולם (Hebrew)

• בצ'ילה חוששים מקריסת המערכת הרפואית בשעה שנדבקי הקורונה מציפים את בתי החולים
• בברזיל המשבר הפוליטי רק מחמיר את השפעתה של המגפה • בהודו האריכו את הסגר וברוסיה נרשם שיא במספר המתים היומי
• העולם נאבק במגפה הכי הקטלנית שידע במאה השנים האחרונות


יש המשך למטה.
Ниже есть продолжение.

בעוד רבות ממדינות אירופה וחלקים נרחבים בארצות הברית חווים ירידה משמעותית בשיעור ההדבקה ובקצב התמותה מקורונה, המגפה עצמה לא נעלמת ומדינות נוספות בעולם מוצאות את עצמן נאבקות בנגיף הקטלני.

נגיף הקורונה הגיע באיחור מה ליבשת דרום-אמריקה והיו שחשבו שהאוכלוסייה הצעירה של היבשת, ביחד עם מזג האוויר החם בחלקים גדולים ממנה ימנעו מהנגיף להתפרץ בשיא עוזו. אך נראה כי אלו היו בעיקר תקוות שווא והנגיף מתפשט בכמה מוקדים ביבשת.

ברזיל

המדינה הראשונה בדרום אמריקה שנפגעה באופן משמעותי ביבשת הייתה ברזיל, כיום המוקד השני או השלישי (תלוי מי סופר) של המגפה בעולם, אחרי ארצות הברית ואולי רוסיה. ההתפרצות, שהפכה לקטלנית במיוחד במדינת אמזוניה הנידחת, מהווה סיכון גדול בעיקר לאוכלוסייה הענייה במדינה.

מספר הנדבקים הידוע בברזיל עומד כעת על 365213, אך מומחים מעריכים כי מספרם גדול בהרבה, במיוחד באזורים הנידחים בהם בדיקות קורונה אינן זמינות או בשכונות עוני שבהן אנשים מפחדים להיבדק. מספר המתים גם הוא עולה בקביעות ועומד כעת על 22746.

אך מה שמגדיל את חוסר האונים של הרשויות במדינה הוא קרע מתמשך בין הנשיא, ז'איר בולסונארו, לבין מערכת הבריאות, הנהגות המדינות השונות של הפדרציה ומערכת אכיפת החוק. היום התרחש עוד שיא עגום של הקרע הזה כשראש העיר מאנאוס, בירת מדינת אמזוניה והעיר שנפגעה הכי קשה מהתפרצות הנגיף, השתלח בנשיא, המתנגד להכרזת מצב חירום וסגר, וכינה אותו "טיפש".

ראש העיר, ארתור ווירגיליו נטו, קרא להתפטרותו של הנשיא ואמר כי: "על בולסונארו לסתום את הפה ולהישאר בבית. המסר שלי אליו היה שהוא חייב להתפטר. החלום של וזה להיות דיקטטור, אבל נראה שהוא טיפש מידי בשביל זה".

אך אם דבריו של נטו נראים בוטים, הם לא הגיעו ללא התגרות. בהשתלחות מצולמת כינה הנשיא את ראש העיר "חתיכת חרא". נטו הפך למבקר גלוי של הנשיא לאחר שעירו סבלה למעלה מאלף מקרי מוות מהנגיף וכמעט מעשירית ממקרי ההדבקות במדינה כולה. ראש העיר, שחסר לו סיוע מצידה של ברזיליה, נאלץ לחפור קברי המונים עבור המתים ולכבוש את זעמו, עד שנחשף הסרטון שבוא נראה הנשיא מקלל אות וראשי מחוזות אחרים במדינה.

צ'ילה

בעוד נשיא ברזיל מתקשה להכיר במציאות העגומה שיצרה המגפה בארצו, נשיא צ'ילה, סבסטיאן פינרה, התריע כי מערכת הבריאות בארצו קרובה לקריסה והתחנן לסיוע רפואי לארצו.

"אנו מודעים לגמרי לעובדה שמערכת הבריאות שלנו נמצאת תחת לחץ רב. אנו קרובים לנקודות הקריסה משום שהצורך לערכות בדיקה, מכונות הנשמה ומיטות בבתי חולים עלה באופן משמעותי", התריע הנשיא.


במהלך סוף השבוע התחוללו מהומות באזורי הסגר הקורונה בבירה סנטיאגו לאחר שמחסור במזון הורגש בחלק מהשכונות ואלפי מפגינים התעמתו עם המשטרה בדרישה לאפשר הכנסת מזון. ממשלת ושל פינרה הכריזה כי תתחיל בהעברת קצבת קיום לכלל האזרחים במדינה, בעקבות השבתת הכלכלה.

למעלה מ-700 בני אדם כבר מתו בצ'ילה כתוצאה מנגיף ה-covid-19. החשש כעת הוא שקריסה נרחבת של מערכת הבריאות במדינה, מהטובות בדרום אמריקה, תביא לעלייה חדה בתמותה במדינה שבה כבר כמעט 70 אלף בני אדם נדבקו בנגיף.

הודו

הרחק מדרום אמריקה, הדמוקרטיה הגדולה בעולם במונחי אוכלוסייה מנסה למצוא את דרכה בהתמודדות עם נגיף הקורונה. הרשויות בהודו הכריזו היום על הארכת הסגר הכללי במדינת הימצ'אל עד סוף חודש יוני. מדינות נוספות בהודו צפויות לקבל החלטה דומה.

בשבוע שעבר חידשה הודו את האפשרות לנוע בין ערים ומחוזות וכתוצאה מכך חלה עלייה במקרי ההדבקה, במיוחד בקרב הנוסעים. מתוך 800 מקרי הקורונה החדשים שמדינת טמיל נאדו דיווחה עליהם ביממה החולפת, 93 הגיעו ממדינות אחרות בהודו מאז שהותרה התנועה במדינה.

למרות זאת, המדינה היום אישרה את חידוש הטיסות הפנימיות בתוך הודו ו-539 טיסות, על סיפונן 39,231 בני אדם, הורשו לפעול. 600 טיסות נוספות בוטלו מסיבות שקשורות בהבטחת בריאותם של הנוסעים.

מאוכלוסייתה האדירה שלה הודו, המונה מעט מעל מיליארד בני אדם, 140138 אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה. שיעור התמותה גבוה יחסית ועומד כעת על 4004 בני אדם ברחבי המדינה. ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, מתמודד עם מדינה שהיא בעצם פדרציה עם מדינות שונות בעלות מידה מסוימת של עצמאות, עם מערכת בריאות שנאבקת גם ללא מגפה ועם אוכלוסייה מרוששת ענקית.

רוסיה

רוסיה, המדינה השלישית בעולם מבחינת הנדבקים בקורונה, עברה תהפוכות גדולת בכל הקשור לתדמית ששאפה לטפח בהקשר להתמודדות עם הנגיף. בעוד בחודשיים הראשונים להתפרצות הנגיף הציגה רוסיה של פוטין את עצמה כמי שהתמודדה עם הנגיף ויכלה לו, ואפילו שלחה משלחות סיוע רפואיות שונות לאיטליה וסרביה, כעת נראה כי הקרמלין היה מעדיף לשכוח את המגפה והשפעותיה מרחיקות הלכת.

היום נרשם ברוסיה שיא במספר המתים היומי עליו דיווחה מוסקבה, 153 בני אדם. למעלה מ-8000 אובחנו כחולים בקורונה ביממה החולפת. מספר המתים הכללי מהנגיף ברוסיה 3541, מתוך סך הכל של 353427 חולים, נתון הנותר קרוב באופן חשוד לאחוז אחד מכלל החולים לאורך כל ההתפרצות.

בעוד גורמים שונים, בהם כלי תקשורת מכובדים במערב, האשימו את מוסקבה כי היא מסתירה את נתון המתים האמיתי. ה"ביזנס אינסיידר" האמריקני טען בשבוע שעבר כי מספר המתים האמיתי עלול להיות גבוה יותר ב-70% מהנתון הרשמי וכי מי שנפגע באורח קיצוני ביותר בנגיף הוא אנשי רפואה, שסיכויים לחלות גבוה פי 16 מזה של האוכלוסייה הכללית.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שבעבר התייחס למגפה בביטול, אמר במהלך סוף השבוע כי: "המצב כעת הוא קשה ומסוכן. גל נוסף של מחלת הקורונה עלול לפגוע ברוסיה בסוף אוקטובר או נובמבר, עלינו לזכור זאת ולהיות מוכנים לכל תרחיש".

https://www.israelhayom.co.il/article/764421

No comments:

Post a Comment