Friday, December 04, 2009

Изменение тенденции: закрытие центров разработки в Индии и Китае - возвращение в Израиль (Hebrew, Russian)

המגמה מתהפכת: סוגרים מרכזי פיתוח בהודו ובסין - וחוזרים לישראל





בעשור האחרון מצאו חברות היי-טק ישראליות רבות דרך להוזלת עלויות: הן העבירו את מרכזי הפיתוח שלהן למזרח אירופה, לסין ולהודו, שבהן כוח העבודה זול יותר. ואולם המשבר הגלובלי גרם לשינויים גם בתעשיית היי-טק המקומית, וחברות רבות החליטו לבטל את המשרות בחו"ל ולהעבירן בחזרה לישראל.
...
...בשנה האחרונה צימצמו חברות היי-טק ישראליות רבות את פעילות מיקור החוץ שלהן במדינות מתפתחות. במקרים מסוימים החזירו החברות את המשרות לישראל, או העדיפו לפטר
עובדים זרים על פני ישראלים... הסיבות להשבת המשרות לישראל הן, בין השאר, ההתייקרות של העסקת העובדים בחו"ל לעומת זו שבישראל. "היתרון היחסי של מדינות מזרח אירופה והודו הולך ונעלם", קובע ברוך גינדין, מנכ"ל חברת הייעוץ והמחקר גרטנר ישראל. "חלק ממדינות מזרח אירופה נהפכו ליקרות. כך למשל, העלות של ביצוע עבודות בפולין וברומניה מתקרבת לזו שבישראל. עלויות הפעילות באוקראינה ובבולגריה עדיין נמוכות, אך גם מדינות אלה מתחילות לסגור את הפער. עם הזמן, רמת התעשייה והעובדים במדינות האלה משתפרת, והן מתחילות לעסוק במגוון גדול יותר של פעילויות".

...
אבל לא רק סוגיית העלויות גורמת לחברות הישראליות להחזיר הביתה את הפעילות, אלא גם חוסר היציבות הפוליטית במדינות המתפתחות בחו"ל, בעיקר במדינות ברית המועצות לשעבר, ותנודתיות גבוהה במטבעות במדינות אלה...
...
חברות ההיי-טק הישראליות העבירו את הפעילות לחו"ל בשתי דרכים: הקמת מרכזי פיתוח במדינת היעד והעסקת ישירה של עובדים - סוג פעילות המכונה אוף-שור (Offshore); חברות אחרות פעלו באמצעות חברות מתווכות במדינות היעד שהעסיקו עובדים במיקור חוץ. שני המודלים מאפשרים הוזלה משמעותית של העלויות, וכן אפשרות להתרחבות מהירה.

"הפנייה של חברות ישראליות לעבודה במודל מיקור החוץ והאוף-שורינג נבעה הן משיקולי עלות והן מהצורך בפיתוח מואץ", מסביר גרליץ.
...

"למיקור חוץ בהיקפים גדולים יש תועלת כלכלית", מסביר גרליץ, "אך היתרונות הכלכליים של מיקור חוץ קטן בהיקפיו מוטלים בספק. החסכון בעלויות כוח האדם מתקזזות עקב הוצאות ההקמה של הפעילות ובעיות של פרודוקטיביות". לדבריו, "בישראל נוצרה בועה מסוימת בעניין מיקור חוץ קטן היקף".
...
המשבר הכלכלי העולמי, יחד עם קיטון בפער העלויות בין מדינות היעד לישראל, הפך בחודשים האחרונים את המגמה. חלק גדול מהחברות הגיע למסקנה כי עדיף לשלם יותר לעובדים ישראלים כדי לקבל מקצועיות גבוהה, יציבות תעסוקתית, קירבה למפתחים, ומנגד לא להסתכן בעבודה במדינות שבהן אין יציבות פוליטית או שיש בהן שינויים קיצוניים בשערי חליפין.

... הטרנד בעתות מיתון הוא מעבר למיקור פנים...

האנליסטים מוסיפים כי זהו הליך כלל עולמי שבו גילו עסקים כי עלויות העבודה במודלי מיקור החוץ והאוף-שורינג גבוהות מאלה המשתקפות בפערי השכר. "השוואת עלות כוח האדם היא רק רכיב אחד במשוואה", מסביר גינדין. "על עלות זו צריך להוסיף את עלויות הניהול, הנסיעות והתקשורת. חברות רבות בעולם גילו כי הוצאות השליטה והבקרה, הנאמנות הנמוכה של העובדים ובעיות בשמירה על קניין רוחני, מקטינות את התועלת של העבודה במודלים אלה".

הרחבת שורות המועסקים בישראל נעשית גם במודל ניר-שור (Nearshore) - העסקת כוח אדם בעלויות נמוכות בישראל. "בשנה האחרונה ראינו גידול של עשרות רבות של אחוזים במספר המועסקים במודל זה בישראל", אומר בכיר בתעשייה.

....
על אף שנראית מגמה של חזרה הביתה, כוח העבודה הזול עדיין קורץ לחברות הישראליות.
-Metalink.
...
בסופו של דבר מדובר באפקט של אקורדיון המותאם למצב הכלכלי", טוען גינדין. "תהליך הזליגה של משרות להודו יימשך. גם כיום העלויות של העסקת עובד בישראל גבוהות בהרבה מהעסקת עובדים בהודו. עלות כוח אדם בתחום ההיי-טק בישראל היא יותר מ-40 דולר לשעה, ובהודו העלות עדיין קרובה ל-20 דולר לשעה".

לדבריו, "אם תחזור תקופת שפע, החברות הישראליות ימשיכו להעביר פעילויות אל מחוץ לישראל. הממשלה הישראלית צריכה להשכיל ולנצל את המצב שאנחנו נמצאים בו כדי להשאיר את העובדים בישראל, למשל על ידי שינויים במודלים של מיסוי, ובתמריצים על גיוס עובדים חדשים".




http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20091202_1132089&log=true

Краткий перевод: Изменение тенденции: закрытие центров разработки в Индии и Китае - возвращение в Израиль.
Раньше многие фирмы хай-тека старались вывести за пределе Израиля свою деятельность, чтобы уменьшить накладные расходы... При чём делали это как большие фирмы, у которых были свои центры и в Израиле и в таких странах как Индия, Китай, Украина, Румыния, так и маленькие фирмы...В статье утверждается, если для больших фирм ещё можно найти экономическое обоснование для такого шага, то для маленьких имело место "маленький пузырь оутсорсинга"... Нынешний кризис, политическая нестабильность в странах Восточной Европы, резкие колебание курсов валют не давали спокойно спать израильским фирмам... Также разрыв зарплат между Израилем и странами Восточной Европы, Индии и Китаем, начал сокращаться, несмотря на это зарплата работника хай-тека в Индии всё ещё дешевле в два раза, с зарплатой в Израиле... Известно также, что во времена кризиса, фирмы предпочитают инсорсинг (разработка внутри фирмы, in house)...Всё больше и больше фирм в Израиле используют модель ниашор (Nearshore) - наём работников в Израиле за низкую плату...

No comments:

Post a Comment