Thursday, March 14, 2019

Linux: the beginning (English, Hebrew)

הלסינקי, 1991. התחלות. סטודנט בשם לינוס טורבלדס אוהב לכתוב קוד על ה-VIC-20 שלו ואחר כך על Sinclair QL (אם אתם בגילי, שני השמות עשויים להעלות דמעה בעיניכם. לצעירים: אלה שני דגמים של מחשבים ביתיים).

בסוף הוא נכנע למיינסטרים כשיצא מעבד ה-386 של אינטל. הוא החליט שהצעצועים שאינטל מוציאים נהיו מספיק טובים בשבילו, וביזבז את כספי חג המולד שלו על תואם PC.
מה נעשה, מה נעשה, הוא שאל את עצמו והחליט שזה יהיה רעיון טוב לכתוב מערכת הפעלה משלו, שתהיה חינמית לחלוטין. אם ניסיתם פעם דבר דומה (בהרמת יד, מי ניסה?), בודאי תסכימו איתי שזה רעיון גרוע מאוד. אבל לינוס לא היה סטודנט רגיל.

בתמונה, בפוסט היסטורי ל-Usenet (האינטרנט של פעם, שהיה פורום ענקי) הוא מספר על הפרוייקט הקטן שלו ומבקש רעיונות מהקוראים. לינוס קרא לפרוייקט "פריקס", אבל חבר שלו, ארי למקה, שהיה הבעלים של השרת, הסביר לו שזה שם מטומטם ושינה את השם ללינוקס (שם המשתמש של לינוס באותו זמן).

זהו. הרבה שנים ועשרות מליוני שורות קוד אחר כך, לינוקס היא בודאי פרוייקט הקוד הפתוח המוצלח ביותר אי פעם, ומותקנת באינספור מחשבים, בקרים, מכוניות שמנסות לנסוע לבד, חלליות ומה שתרצו.

לינוס עצמו אינו בחור חביב במיוחד, וידוע כמי שמתקיף בגסות רבה מהנדסים שמעיזים להציע קוד לא-יעיל לליבת המערכת היקרה שלו. הוא אף התנצל על ההתנהגות הזו בשנה שעברה, (מה שהביא לתגובות כמו "פתיתי השלג המיליניאלס האלה הגיעו גם אליו בסוף") אבל אנחנו כאן מקווים ובטוחים שחזר לסורו מאז.
אחרי הכל, בלינוקס זה לא היה קורה.




https://www.facebook.com/groups/1742464739390368/permalink/2017550165215156/

No comments:

Post a Comment