Sunday, July 28, 2019

תגובת לתגובה של יובל הררי (Hebrew)

См. также:
Юваль Харари дал согласие на измения в российском издании книги
שכתות תולדות האנושות
תגובת לתגובה של יובל הררי

התגובה של הררי פה https://www.haaretz.co.il/gallery/.premium-1.7575064


ציטוט לשם (לא קשור לדבר העיקרי)

לא התבקשתי לצנזר שום דבר בגרסה העברית. למרבה שמחתי, ישראל היא עדיין דמוקרטית על פי רוב שומרת על חופש הביטוי.


התגובה שלי למטה.
Ниже есть продолжение.

יש רוסים רבים שחושבים שבספר מהללים את פוטין. הם חשבו שזה צנזורה רוסית ומאןד הופתעו כשיובל הררי אישר ששינויים נעשו על דעתו.

אין לי בעיה שהוא החליף דוגמאות. אין לי בעיה שהוא מוריד דברים לא נעימים למשטר של פוטין. הוא מודה בעצמו שהוא שיטף פעולה עם הצנזורה הרוסית. זה לא סביר שהשינויים שהוכנבו הם לא על דעתו. יש לי בעיה שבספר שלו מראים באור חיובי מעשיו של משטר של פוטין.

גם אני כשקראתי טקסט במרור משוכנע שיש שם הילולת המשטר.

אני רוצה להגדיש שאני לא נכנס לדילמה שיובל הררי מדבר במאמר. הדילמה היא האם בגלל הצנזורה הרוסית לא לפרסם בכלל את הספר שלו או להשמיט חלקים שמעצבנים את הצנזורה ואולי אף להחליף דוגמאות לדוגמאות אחרות אבל עדיין משקפות את התזה העיקרית. אני לא נכנס לדילמה הזאת. הנקודה היא אחרת. יובל הררי פספס את זה לגמרה בתשובה שלו.

***

הגרסה הרשמית הרוסית היא כזאת. ב2014 בקייב קרתה הפיכה. מבחינתם מדינת אוקראינה שאיתם הם חתמו את ההסכמים חדלה להתקיים. נפוצו שמועות שברחבי אוקראינה הולכים לעשות פוגרומים לרוסים (מצב דומה הייה בסוף שנות 1980 - תחילת שנות 1990 בפרברי ברה''ם המתפרק. אז רק בחלק קטן של המקרים זה יתממש (היו גם שמועות על פוגרומים של יהודים)), אבל במקומות שזה התממש ממש התחילה מלחמת האזרחים). היו גם שמועות כאלה בקרים. השלטונות בקרים לקחו יוזמה ועשו משעל עם שבו 92% הביאו תמיכה בראיון היפרדות מאוקראינה. למחרת השלטונות של קרים בקשו להצטרף לרוסייה ותוך כמה ימים לאור הסכנה הממשית לאנשים שחיים שם רוסייה צירפה את המדינה העצמאית החדשה לרוסיה (כמו שטקסס הצטרף לארה''ב).

פוטין הפר הסכם מפורש (מזכר בודפשט) שבו רוסיה, ארה''ב ובריטניה מתחייבים לשמור על ריבונות אוקראינה ושלמותה ובתמורה אוקראינה מוותר על נשק גרעיני. אם כבר זה מזכיר ערביות על וויתור רמת הגולן. :-) זה מראה למה ששוות ערבויות בינלאומיות. :-) רוסייה הפרה אותה בצורה גסה. אבל הבעיה האמיתית שלא ארה''ב ולא בריטניה לא פעולה בהתאם להסכם. דרך אגב, הם מסכימים שיש הפרה של המזכר.

חשוב להזכיר עוד כמה עובדות. השלשטות עברה כמעט ללא התנגדות ממשית וגם כמעט לא היו נפגעים. עובדתית זה נכון. זה לא הופך סיפוח לחוקי. דבר שני לגבי משעל עם. קודם כל הוא נערך בניגוד לחוקים החלים באותו זמן. דבר שני, כפי שפוטין בעצמו מודע לאחר מכן, באותו זמן בקרים היו חיילים רוסים לא במדים של רוסייה ("אנשנים בירוק"). ז"א משעל עם נערך תחת רובים. יובל הררי חוזר על נארטיב של רוסייה (לא היו התנגדות ממשית, לא היו כמעט נפגעים) ומתעלם לגמרי מעובדות מהותיות נוספות (תזכיר בודפשט, חוזים שנכתמו בין רוסייה ואוקראינה בין השאר על תיחום וכו'. רוסייה הכירה שקרים שייך לאוקראינה עוד בשנות ה1990-ים).

לא רוסיה ולא אוקראיה לא מדברים על הסכסוך כעל "הכיבוש של העם". שניהם מדברים בעיקר על "כיבוש של האדמה" או "חיבור מחדש" (לארץ של קרים).

מי שמדבר על העם שחיי שם הוא ... טורקייה... בכלל. :-) בשנת 1774 הובסו הטורקים במלחמה בין האימפריה העות'מאנית והאימפריה הרוסית, ובשנת 1783 הח'אן האחרון של קרים ויתר על הכס והעביר את ממלכתו לרוסיה. מיד לאחר מכן התחיל פיתוח של הצי הרוסי בים השחור. פיתוח זה התעצם לאחר מלחמת רוסיה-טורקיה השנייה, שכתוצאה ממנה התבסס מעמדה של רוסיה בים השחור בכלל ואחיזתה בקרים בפרט. עם שחרור חצי-האי קרים מהנאצים על ידי הכוחות הסובייטיים, במאי 1944, הוחל באופן מידי בגירוש הטטרים מקרים כענישה קולקטיבית על כך ששיתפו פעולה עם הכובשים הנאצים. תוך ארבעה ימים (מ-18 במאי ועד 21 במאי) גורשו מחצי-האי כל הטטרים; כ-46% מתוכם מתו ברעב ובמחלות. הטטרים של קרים זוכו רק בשנת 1967, אבל גם אז נאסר עליהם לשוב לקרים, ואיסור זה בוטל רק עם סופה של ברית המועצות.על פי מפקד אוכלוסין משנת 2001, אוכלוסיית חצי האי מונה כ-2.4 מיליון תושבים, מהם כ-60% רוסים, 25% אוקראינים וכ-10% טטרים של קרים.

***

אחרי 1991 חלק מהעם המקומים שסטאלין העביר (כן, הוא עשה transfer, אחריו כמעט לא נשארו מקומיים בקרים) התחילו לחזור לקרים. טורקייה קבלה מעמד מיוחד לדאוג להם (בדומה למעמד של ירדן בהר הבית). אז היא בא בטענות לרוסים על הראת התנאים שלהם. רוסייה פשוט מתעלמת. טורקייה בתמורה קונה S-400 הרוסי. :-)


מבוסס חלקית על

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%A6%D7%99_%D7%94%D7%90%D7%99_%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%9D

No comments:

Post a Comment