Thursday, September 29, 2016

Путь освоения новых технологий всегда тернист (Russian, Hebrew)



Что такое ДНК-вычисления или Природа умеет архивировать?


Передача полностью
https://www.youtube.com/watch?v=tdJZu7hEjDA

Статья на иврите http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3683686,00.html

Аветисов: Да, вот. На самом деле, это у нас так. Теперь я хочу привести некий пример, как принимаются подобные решения в Соединенных Штатах и у нас. При этом попробую рассказать о той науке, которая связана с этими вещами. Я позволю себе прочитать одно небольшое сообщение, которое появилось не вчера, но, по крайней мере, не так давно. Называется оно так: "Майкрософт" строит живой компьютер из молекул ДНК". Вообще, прочитав просто заголовок и не погружаясь в текст, ты просто торопеешь - как это, "живой" компьютер, ну ладно, из молекул, Бог с ним из чего, а "живой" компьютер - это чего такое?

..."Майкрософт" открыл лабораторию, где ведутся работы по созданию белкового компьютера из ДНК", - здесь "белкового" - это журналистская неточность, но это неважно, - "помещенный в человеческие ткани, он будет отслеживать раковые клетки и уничтожать их. Компания обещает избавить человечество от рака уже через 10 лет". Но представить себе, что Билл Гейтс вкладывает, а это уже пахнет не 10 тысячами рублей, а это очень серьезный проект на миллионы долларов.
http://radiovesti.ru/episode/show/episode_id/41655

פרופ' יסמין פישר, ביולוגית שעובדת וחוקרת במעבדות מיקרוסופט ריסרץ' בקיימברידג' ובאוניברסיטת קיימברידג', מציעה לחולים האלה תקווה שנשמעת כמעט דמיונית: האונקולוג המטפל יזין לתוך תוכנת מחשב שהיא פיתחה את כל המידע על החולה ועל הגידול שלו. התוכנה תבנה את המודל הביולוגי הייחודי של הגידול שבמוחו, תצליב בינו לבין המודלים שמתארים התנהגות של תאים בריאים, תבין מה השתבש בגופו של החולה, ותמליץ על קומבינציית תרופות שמתאימה בדיוק לאדם הזה ולגידול הזה, עם מינימום תופעות לוואי. הסרטן ייהפך למחלה כרונית שחיים איתה בשליטה, לפרק זמן ארוך.


Ниже есть продолжение.

"אני אסביר לך איך אני חושבת על זה", אומרת פישר בראיון בלעדי ל"מוסף כלכליסט" וראשון לתקשורת הישראלית, "יש לנו תא שמתנהג באיזשהו אופן — מתחלק, מת, נע — ונשאלת השאלה מה התוכנית שרצה בתוך התא ואומרת לו איך להתנהג. מה שאני מנסה לעשות בחיים זה לכתוב את התוכנית הזאת, שמתארת את התנהגות התא הבריא, כתוכנת מחשב. ברגע שאת עושה את זה, ואת מסוגלת להגיד מה ההוראות המדויקות שאומרות לתא איך להתנהג כשהוא מתנהג באופן תקין, את גם מסוגלת לומר מה המתכון להתנהגות פחות רצויה (של תא חולה) ואיך אפשר לתקן אותה".

התוכנה של פישר בעצם יוצרת מודל ממוחשב של תהליך ביולוגי תקין, ואז משווה אותו לנתונים שמתקבלים מתצפיות במעבדה על תהליכים לא תקינים, אלה המתרחשים בזמן מחלה. ההשוואה מבהירה מה הפער בין הבריא למשובש, ומאפשרת להבין טוב יותר איפה השיבוש. מעבר לכך, התוכנה יכולה לבנות מודל של גידול ספציפי של חולה ספציפי - באמצעות שימוש בכל תוצאות הבדיקות שלו, מידע על תרופות שקיבל בעבר, נתונים גנטיים רלבנטיים, היסטוריה רפואית וכן הלאה — ועל המודל הזה "להפעיל" טיפול, למשל לדמות, באמצעות נתונים, טיפול כימותרפי או אחר. התוכנה תבדוק את התאמת הטיפולים השונים לגידול ולחולה הספציפיים, ובתוך דקות תבהיר מה הטיפול הכי אפקטיבי עבור החולה...

http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3683686,00.html

No comments:

Post a Comment