Monday, May 14, 2018

בדרך לרוב: האורתודוקסים הם האליטה היהודית החדשה בארה"ב (Hebrew)

היהודים הליברליים באמריקה לא רק מלקקים את הפצעים על התבוללות הולכת וגדלה, בעידן טראמפ הם כבר פחות משפיעים. למרות זאת, צריך לחשוב על היום שאחרי ולשמור על יחסים טובים


Ниже есть продолжение.

מלון הוולדורף אסטוריה יתמלא מחר (ב') במאות בני אדם, בהם בכירים מהבית הלבן, לטקס קבלת פנים חגיגי לקראת החניכה ההיסטורית של השגרירות האמריקנית בירושלים.

דמיינו רגע אירוע בקנה מידה כזה לפני כשנתיים, תחת ממשלו של ברק אובמה; סביר להניח שמנחת הערב הייתה יונית לוי או לכל הפחות דנה וייס; חברת יחסי ציבור תל-אביבית הייתה מנהלת את התקשורת, עסקנים וראשי ארגונים יהודיים מהשמאל היהודי-אמריקני היו משתתפים בהמוניהם ואנשים כמו יריב אופנהיימר היו חתני הכבוד שמקבלים את פני האורחים.

רק שבעידן טראמפ, המצב שונה ב-180 מעלות: מנחת האירוע היא סיוון רהב מאיר, מארגני האירוע הם ארגון ה-OU (ההתאחדות האורתודוקסית), חתן השמחה יהיה מנכ"ל הארגון, הרב אבי ברמן, והאורחים יהיו כמובן מכל האוכלוסייה הישראלית, אך הכיפות וכיסויי הראש ישלטו ביד רמה.

אם בשמונה שנות ממשל אובמה היו אלה ראשי ג'יי סטריט (שדולת השמאל היהודית) שלחשו לאזנו וקידמו בקהילה היהודית את האג'נדה של הנשיא – כעת אלה דווקא ארגונים יהודיים מהצד הימני של המפה הפוליטית, אשר רובם באופן לא מפתיע גם אורתודוקסים לכל דבר ועניין. ה-OU, שמוכר לישראלים בעיקר כגוף הכשרות הגדול בעולם, היה גם לפני שלטון טראמפ אחד הארגונים היהודיים המרכזיים בצפון אמריקה, אך כעת הפך להיות אחד החשובים ביותר בעולם. לא עוד רבנים אורתודוקסים שמוזמנים להדלקת נרות חנוכה בבית הלבן ללא קשר ישיר לנשיא, אלא אלו שאחראיים לגיורה של בתו איוונקה, ולמשפחת חתנו ג'ארד קושנר.

היהדות הליברלית בארה"ב לא רק מלקקת את הפצעים על התבוללות הולכת וגדלה ומספרים יורדים של חברי הזרמים בקרב הדור הצעיר, בעידן טראמפ היא גם כבר הרבה פחות משפיעה על מדיניות נשיא ארה"ב, ובוודאי שבכך גם מתרחקת מהשפעה על החברה הישראלית. התנועה הרפורמית עשתה טעות חמורה כאשר ביקרה את הנשיא על כך שהוא מכיר בירושלים כבירת ישראל ללא הסכם מדיני וחטפו על כך אש גם מבית. "השגרירות האמריקנית צריכה לעבור לירושלים בזמן הנכון, לא נוכל לתמוך בהחלטת הנשיא לעשות כן ללא תכנית להסכם שלום", כתב ריק ג'ייקובס לפני כמה חודשים ועורר עליו את זעמם של רבים בקהילה היהודית.

עד כדי כך הנתק עם היהדות הליברלית גדול, שהאחרונים לא הוזמנו למספר אירועים שנערכו עבור מנהיגי הקהילה היהודית. מי שמשפיע כיום על מדיניות הבית הלבן הם האורתודוקסים; ארגונים כמו ה-OU, אגודת ישראל, חב"ד ואחרים אשר להם דלת פתוחה ליועצים ולפקידים הכי בכירים שיש. נזכיר שהיהדות האורתודוקסית היא רק כ-10 אחוזים מקרב יהדות ארה"ב, אך היא הופכת למשמעותית יותר ויותר. גם בקרב הילודה ונישואי התערובת בארה"ב – האורתודוקסים מבטיחים לעצמם להיות רוב בעוד כמה וכמה שנים.

זה אמנם טוב לימין הישראלי, שחוגג כל צעד שנקט הנשיא טראמפ בנוגע לישראל מאז נכנס לתפקידו, אך עלינו לזכור שאסור לאבד את אותם יהודים מהשמאל, אשר כיום עדיין הרוב המוחלט בין יהודי ארה"ב. עלינו לחשוב כיצד אנחנו מנהלים איתם שיח מכבד, למרות העובדה שכעת כביכול, ידינו על העליונה. אנחנו קודם כל עם אחד, וחשוב לנו להיות בקשר עם אחינו, לא משנה מה דעתם ואם הם מתפללים בלי מחיצה, או שמא לא מתפללים בכלל. אך גם אין לדעת מי יהיה מחר נשיא ארה"ב, ומה תהיה עמדתו לגבי ירושלים, ישראל והמצב במזרח התיכון.

אז לחבריי בימין, תיהנו מהרגע ההיסטורי (שללא ספק מרגש גם אותי), אבל בואו ננסה לחשוב גם על היום שאחרי, ונראה כיצד אנחנו עדיין שומרים על יחסינו עם יהדות ארה"ב טובים ושוטפים.

https://www.makorrishon.co.il/opinion/46143/

No comments:

Post a Comment