Sunday, August 09, 2020

כאן 11: שמיים בצבע אדום (Hebrew)



בשנת 2001 נפלו רקטות ראשונות מתוצרת חמאס מעזה בשדרות. בהתחלה הן לא גרמו נזק וכמעט אף אחד לא התייחס אליהן. בשנת 2004, נהרג בשדרות הילד בן ה-4 אפיק אוחיון, והלחץ גבר. אזעקת צבע אדום הותקנה בשדרות.

https://www.youtube.com/watch?v=fQW25bVjtIA




בשנים 2006-2007 ולאחר עליית חמאס לשלטון, התגבר ירי הרקטות לכל עוטף עזה. שר הביטחון, עמיר פרץ, תושב שדרות, החליט על קידום פתרון הגנתי לירי הרקטות. הוא התלבט בין מערכת לייזר אמריקאית ומערכת טילי יירוט ישראלית – כיפת ברזל. ההחלטה התעכבה ואזרחים נוספים נהרגו, ולבסוף הוא חתם חוזה ראשוני בסכום סמלי לפיתוח כיפת ברזל.

https://www.youtube.com/watch?v=-QFl3MpqfVg





ב-2008 החמאס מצליח לירות רקטות איראניות שמגיעות לכל דרום ישראל כולל באר-שבע ואשדוד. חנוך לוין, מנהל פרויקט כיפת ברזל הצליח לפתח מערכת דמיונית שמיירטת רקטות, בזמן מגוחך של שלוש שנים בלבד. בשנת 2011, מצליח סרן מאור גבריאל ליירט יירוט ראשון מעל אשקלון, נדמה שהיסטוריה משתנה, אך בשנת 2012 במבצע עמוד ענן, צה"ל מחסל את אחמד ג'עאברי המנהיג הצבאי של חמאס, ומתברר שהרקטות החמאסיות יכולות להגיע עד לתל-אביב. במאמץ הירואי, מוקמת סוללה חמישית שמגנה על תל-אביב, וכיפת ברזל הופכת לגיבורה לאומית. אך נדמה שמאז שום דבר לא השתנה. כיפת ברזל מונעת מוות, אך החיים בדרום עם סבבי הרקטות החוזרים מדי כמה חודשים או שנים, עדיין בלתי נסבלים.

https://www.youtube.com/watch?v=gA_MJYb3zdE

1. ממשלת אומלרט מוצגת שם כממשלת מרכז-שמאלה.
2. ירי על שדרות התחיל ב2001 הרבה לפני התנתקות.
3. אחרי התנתקות היה רק שבועיים עד חידוש הירי על סדרות.
4. עקירת גוש קטיף הביאה על ירי גראדים על אשדוד ובאר שבע.

חוץ מי זה, בפרקים הראשונים מוצגים דרך קבלת החלטות. תרומתו של עמיר פרץ. למה פרויקט הנאוטילוס (לייזר) נדחה.

No comments:

Post a Comment