Monday, September 21, 2020

קצא"א | בלעדי: יוזמת הנפט הישראלית נחשפת: הצינור שיחבר בין ערב הסעודית לאירופה (Hebrew, Russian) 16.09.2020

В ОАЭ начались переговоры между израильскими и эмиратскими чиновниками о строительстве нефтепровода, по которому "черное золото", добываемое в ОАЭ, будет доставляться через нефтераспределительный хаб в Эйлате в порт Ашкелона.

Об этом сообщает израильское экономическое издание "Глобс".


ישראל תציע לאיחוד האמירויות לקדם הקמת מסדרון יבשתי להזרמת נפט, גז ותזקיקים לאירופה ולצפון אמריקה תוך שימוש בתשתיות ההולכה של קצא"א מאילת לאשקלון.



Ниже есть продолжение.

По информации издания, в случае если удастся реализовать этот первый в ближневосточной истории инфраструктурный проект с участием ОАЭ, Израиля и Саудовской Аравии, транспортировка нефти в Европу станет более безопасной, надежной и дешевой.

Это объясняется тем, что новая нефтемагистраль (если, конечно, она будет построена) обойдет опасные судоходные маршруты, проходящие вдоль побережья Сомали и контролируемого Ираном Ормузского пролива. Помимо этого участники возможного консорциума повысят общую рентабельность нефтедобычи, исключив транспортировку нефти в танкерах через дорогостоящий Суэцкий канал.

По оценке экспертов "Глобса", проект сулит Израилю огромные прибыли.

Не исключено, что его обсуждение станет одной из тем повестки дня визита официальной эмиратской делегации в Израиль, который начнется 22 сентября.


מדובר בהחייאת תוכנית מגירה של קצא"א להתחברות למערכת הולכת הנפט והתזקיקים הערבית, בנקודת הקצה שלה בערב הסעודית. על פי התוכנית ניתן לחבר את מסוף הנפט של קצא"א באילת למערכת הסעודית שמגיעה כיום עד לבית הזיקוק ינבו, 700 קילומטרים דרומית לאילת. החיבור לינבו יכול להתבצע בשתי חלופות: חלופה יבשתית, באמצעות צנרת וחלופה ימית באמצעות מיכליות...נמל הנפט של קצא"א באילת והצינור המחבר אותו לאשקלון פעילים כיום, אם כי בהיקפים לא גדולים.

... התוכנית של קצא"א מוכרת בענף האנרגיה ובעבר התעניינו בה אנשי עסקים ישראלים וזרים. כתב העת המקצועי Platts הקדיש לה לפני מספר שבועות מאמר נרחב, על רקע ההתחממות ביחסים עם איחוד האמירויות. כותבי המאמר ציינו כי היתרון העסקי העיקרי שגלום בשימוש בגשר היבשתי הישראלי על פני השימוש בנתיב הקיים של תעלת סואץ הוא בכך שקיימת אפשרות להגיע עם מיכליות ענק לנקודות הקצה באילת או באשקלון. בנתיב הימי של תעלת סואץ לא ניתן להשתמש במיכליות ענק משום שאינן יכולות לעבור בתעלת סואץ הרדודה. כיום נאלצים ספקי הנפט לשכור שתי אניות קטנות על כל מיכלית לצורך העברת הנפט דרך תעלת סואץ ולשלם עבור כל אוניה דמי מעבר של בין 300 ל-400 אלף דולר.

מנכ"ל קצא"א העריך בכתבה ב-Platts, כי הפרויקט יכול להעביר לישראל נתח שוק של 12%-17% אחוז מהפעילות בתחום הנפט והתזקיקים העוברת כיום בתעלת סואץ. לוי אמר לעיתון כי הפרויקט "פותח עבורנו המון דלתות והזדמנויות". גם דיפלומטים אמריקאים שרואיינו במסגרת הכתבה העריכו כי שיתוף פעולה ישראלי ערבי סביב מיזם כזה יכול להניב "פעילות עסקית בהיקף משמעותי מאוד". אחת מחברות האחסון הגדולות בעולם

קצא"א (קו צינור אירופה אסיה) שנרשמה ב-2017 היא חברה פרטית בשליטה של ממשלת ישראל, אך היא מוחרגת מחוק החברות הממשלתיות. מדובר בחברה שירשה את פעילותה של קצא"א ההיסטורית שהוקמה ב-1968 על ידי ממשלות ישראל ופרס, במטרה ליצור מסלול עוקף תעלת סואץ לייצוא הנפט הפרסי למערב.

קצא"א המקורית (קו צינור נפט אילת אשקלון) החזיקה בזיכיון ל-49 שנה להקמה והפעלה של תשתיות הולכת נפט בין אילת לבין אשקלון. קצא"א מפעילה ומתחזקת שני נמלי נפט (באילת ובאשקלון), קווי צינורות באורך של יותר מ-200 קילומטר, מתחמי אחסון לנפט גולמי בהרי אילת ובאשקלון ומתקנים שדרכם מוזרם הגז הטבעי ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" למצרים. מדובר במתקנים ישנים של יבואנית הגז המצרי.

לפי פרסומים זרים, במהלך השנים הגדילה קצא"א את יכולת האחסון של הנפט באתריה והיא נחשבת כיום לאחת מעשר החברות הגדולות בעולם בתחום. התשתיות האלה הניבו לקצא"א הכנסות גדולות ובלתי צפויות לאחרונה בעקבות התרסקות מחירי הנפט. חברות אנרגיה וסוחרים הפעילים בתחום ביקשו לאחסן במתקני החברה כמויות נפט גדולות מתוך ספקולציה שמחירי הנפט ישובו לעלות. מצוקת מקומות האחסון לנפט בעולם הלכה והחריפה ככל שמחירי הנפט ירדו, במסגרת מה שמכונה בעגה המקצועית קונטנגו. מצוקת האחסון הובילה לקריסה במחירי החוזים העתידיים לנפט מסוג WTI שמחירו הגיע בסוף יום המסחר ב-10 אפריל למינוס 40 דולר לחבית.


https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001343016
https://www.9tv.co.il/item/18385

No comments:

Post a Comment